Każdy Urząd Pracy we własnym zakresie ustala listę aspektów, które mają wpływ na przyznanie dotacji. Oznacza to, że niektóre osoby i pewne rodzaje działalności mają większe szanse na przyznanie dotacji niż inni.
Niektóre Urzędy Pracy publikują na swoich stronach listę tych preferencji, co jest bardzo pomocne przy pisaniu biznesplanu. W wielu przypadkach biznesplan swojej przyszłej firmy można napisać tak, aby spełniał sporą część punktów, którymi kieruje się komisja przy przyznawaniu dotacji.
Urzędy Pracy z mniejszych miast i powiatów zazwyczaj przykładają większą wagę do tego jak dana działalność wpasuje się w lokalny rynek. Mowa tu przede wszystkim o:
- zapotrzebowaniu na dany rodzaj działalności na danym terenie (punkt prosty do spełnienie przy odpowiednio napisanym biznesplanie)
- konkurencyjności danego przedsięwzięcia (liczba konkurentów, czym firma ma się wśród nich wyróżniać; równie prosty do spełnienia przy odpowiednio napisanym biznesplanie)
- wpływie powstania danej firmy na lokalny rynek pracy (czyli zatrudnienie w planowanej firmie; tu trzeba trochę pokombinować jeśli chcemy prowadzić działalność sami, ale odpowiednio napisany biznesplan powinien pozwolić na przynajmniej częściowe dopasowanie się do tego punktu)
- urzędy często preferują te działalności, które w jakiś sposób wiążą się z lokalnym rynkiem pracy
- często pojawiającym się punktem w regulaminach większości urzędów jest „zasadność społeczną uruchomienia odpowiedniej działalności gospodarczej”, na który po części składają się powyższe punkty oraz inne czynniki społeczne. Łatwo sobie np. wyobrazić, że otwarcie klepu monopolowego w pobliżu szkoły lub kościoła byłoby społecznie mniej pożądane niż np. otwarcie sklepu ze zdrową żywnością w tej samej lokalizacji (takie czynniki trzeba dobrze przemyśleć i uwzględnić w biznesplanie).
Oczywiście powyższa lista nie dotyczy wyłącznie Urzędów Pracy z małych miejscowości. Urzędy z większych miejscowości także przykładają do powyższych czynników dość sporą wagę.
Trzeba jednak zauważyć, że lokalny rynek dużych miejscowości swoją rozległością przypomina zazwyczaj rynek ogólnopolski lub międzynarodowy (mnogość różnych branż, ogromne zapotrzebowanie na towary lub usługi).
W dużej miejscowości firmy działające lokalnie nawet w bardzo konkurencyjnych niszach mają duże szanse na sukces.