W większości działań (konkursów), w którym można pozyskać dotację dla firm, możliwe jest finansowanie leasingiem zakupu środka trwałego. Musi on być jednak, kosztem kwalifikowanym. W Pana przypadku z pewnością tak będzie, gdyż zakup wszelkich maszyn i urządzeń, o ile mają one związek z prowadzoną lub rozwijaną działalnością firmy, jest jak najbardziej uznawany za koszt kwalifikowany.
O czym jednak należy pamiętać decydując się na leasing, czyli gdzie w tym wszystkim są haczyki?
Po pierwsze środek trwały, który jest leasingowany musi po zakończeniu okresu leasingu, przejść na własność firmy, której przyznana została dotacja. Musi to być zawarte w umowie. Wynika to z faktu, iż w przypadku dotacji unijnych dla firm zawsze po zrealizowaniu inwestycji, następuje tzw. okres trwałości projektu (zazwyczaj jest to 3 lub 5 lat).
W dużym uproszczeniu jest to okres, w którym firma musi działać na rynku, a także nie wolno nam sprzedać zakupionych za pieniądze unijne środków trwałych. Zazwyczaj ten okres liczy się od momentu zakończenia realizacji projektu, jednak w przypadku leasingu, liczy się on dopiero od momentu, w którym Pana firma stanie się prawnym właścicielem leasingowanego środka.
Jeśli więc leasing maszyny będzie trwał np. 3 lata i dopiero po tym okresie maszyna stanie się już formalną własnością Pana firmy, rozpocznie się okres trwałości projektu, który potrwa kolejne 3 lub 5 lat. Stąd też często mówi się, iż dotacje unijne i leasing nie idą w parze.
Co więcej, w przypadku leasingu, refundacji polegają tylko zapłacone już raty leasingowe. Jeśli więc maszyna kosztuje 100 tys. zł netto, poziom dofinansowania to 50%, czyli dotacja normalnie wyniosła by 50 tys. zł, to w przypadku leasingu nie dostaniemy od razu tych pieniędzy. Będą one stopniowo wypłacane w transzach (np. co 6 miesięcy), po zapłaceniu przez Pana firmę kolejnych rat leasingowych.
Co więcej, przy pomocy dotacji nie można współfinansować wszelkich dodatkowych kosztów związanych z leasingiem, takich jak:
- marża leasingodawcy,
- koszty spłaty odsetek,
- koszty ogólne,
- opłaty związane z ubezpieczeniem,
- podatek.
Wyżej wymienione koszty stanowią – posługując się terminologią dotacji unijnych – tzw. koszty niekwalifikowane.
Dlatego też, biorąc pod uwagę powyższe niedogodności, należy się poważnie zastanowić czy zakup w leasingu środka trwałego, który chce Pan finansować również dotacją unijną jest na pewno dobrym rozwiązaniem.
Zdecydowana większość firm, które starają się o dotację, decyduje się jednak na skorzystanie z kredytów bankowych, które często jest dużo łatwiej uzyskać w momencie, gdy firmie została już przyznana dotacja (wtedy częściowym zabezpieczeniem może być cesja z dotacji).