W przypadku dotacji unijnych brane jest pod uwagę przede wszystkim to jaki rodzaj innowacji zostanie wprowadzony i w jakiej będzie ona skali, w związku z realizacją inwestycji (projektu), na którą ma zostać pozyskana dotacja. Im bardziej innowacyjna stanie się firma tym więcej punktów można uzyskać przy ocenie wniosku o dotację (choć szczegółowa punktacja w tym zakresie zależy od działania w jakim chce się Pan starać o dotację).
W dotacjach unijnych wyróżniamy następujące rodzaje innowacyjności:
- Innowacja produktowa – to pojęcie oznacza wprowadzenie na rynek przez dane przedsiębiorstwo nowego produktu lub usługi lub znaczne ulepszenie oferowanych do tej pory produktów. Ulepszenie może dotyczyć charakterystyk technicznych, komponentów, materiałów, wbudowanego oprogramowania, bardziej przyjaznej obsługi dla użytkownika końcowego oraz innych cech funkcjonalnych.
- Innowacja organizacyjna – która oznacza zastosowanie w przedsiębiorstwie nowej metody organizacji jego działalności biznesowej, nowej organizacji relacji zewnętrznych lub też nowej organizacji miejsc pracy.
- Innowacja procesowa – oznacza wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowych, lub znacząco ulepszonych, metod produkcji lub dostaw.
- Innowacja marketingowa – przez którą rozumiemy rozpoczęcie stosowania nowej metody marketingowej powodującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu na rynku, promocji, polityce cenowej lub modelu biznesowym, wynikającej z nowej strategii marketingowej firmy.
Tak naprawdę bardzo trudno jest przeprowadzić inwestycję w firmie, która nie wprowadzałaby jednocześnie żadnego rodzaju innowacji w przedsiębiorstwie. Dużo istotniejszy jest zatem poziom samej innowacji i to właśnie on ma największe znaczenie przy ocenie wniosku.
Innowacja może dotyczyć tylko firmy, która stara się o dotację (Wnioskodawcy), wtedy też jest niestety najniżej punktowana lub też w ogóle nie są przyznawane dodatkowe punkty za tą część wniosku.
Znacznie lepiej jest, jeśli innowacja wychodzi poza obszar firmy Wnioskodawcy i dotyczy szerszego rynku na poziomie:
- lokalnym,
- regionalnym,
- krajowym,
- europejskim,
- międzynarodowym.
To jak (lub czy w ogóle) dany poziom innowacji będzie punktowany, zależy od konkretnego konkursu w jakim chcemy starać się o dotację. W niektórych punktowane są tylko inwestycje, których innowacyjność jest na poziomie – co najmniej – krajowym.
Aby potwierdzić poziom innowacyjności inwestycji najczęściej trzeba dołączyć do wniosku opinię o innowacyjność wystawioną przez uprawnionego eksperta / ośrodek badawczy. Często też dopuszczane są wszelkie inne dokumenty potwierdzjaące innowacyjność takie jak raporty z badań rynku, publikacje naukowe itp.