Tegoroczny nabór w działaniu PO IG 8.1 przyniósł ze sobą wiele bardzo istotnych zmian. Oprócz obniżenia maksymalnej kwoty dotacji (do 490 lub 560 tys. zł) i poziomu dofinansowania (do 70% lub 80%), zmianie uległy również kryteria oceny wniosku.
Przede wszystkim wprowadzone zostały nowe kryteria merytoryczne fakultatywne (o nich będzie mowa w kolejnym artykule), które choć teoretycznie nie muszą być spełnione, to jednak bez nich ciężko zakładać uzyskanie dotacji.
Zaszła także bardzo istotna zmiana wśród 10 kryteriów merytorycznych obligatoryjnych (czyli takich, które trzeba w 100% spełnić, aby móc dostać dotację). Mowa tu o kryterium numer 4, które mówi o tym, iż w „W ramach projektu Wnioskodawca będzie osiągał przychody przynajmniej z dwóch źródeł związanych ze świadczeniem e-usług„. Oznacza to iż na dotację nie będą miały żadnej szansy wszystkie te serwisy, które swój model biznesowy opierały tylko na jednym źródle przychodu – np. na reklamie.
Co więcej, jako jedno źródło przychodów są traktowane wszelkie przychody związane z działalnością marketingową, w tym udostępnieniem przestrzeni serwisu na cele reklamowe (reklam kontekstowych, bannerów oraz reklam wideo), ale również związane z uczestnictwem w programach afiliacyjnych, przekierowań na strony partnerów, przychody za umieszczenie w kodzie serwisu elementów służących pozycjonowaniu innych serwisów itp.
Dlatego też aby projekt mógł mieć choć cień szansy na otrzymanie dotacji, jego model biznesowy musi zakładać pozyskiwanie przychodów także z innych źródeł np. opłat za dostęp do poszczególnych e-usług (przy założeniu, że e-usługi te nie są sprzedawane wspólnie jako produkty komplementarne).
Co istotne suma przychodów generowanych przez największe (główne) źródło, nie może stanowić więcej niż 80% przychodów ze wszystkich wskazanych źródeł związanych ze świadczeniem e-usług w tym okresie. Tutaj także warto podkreślić, że odrębnych źródeł przychodów nie mogą stanowić opłaty ze świadczenia danej e-usługi różnym grupom docelowym (np. odrębnie liczone przychody ze świadczenia e-usługi dla kobiet i mężczyzn, jak i mieszkańców innych krajów), podobnie jak odrębnym źródłem przychodu nie będą traktowane niezautomatyzowane usługi dodatkowe, takie jak np. opłaty za pomoc konsultanta, obsługi usług posprzedażnych, itp.